menu

Nieuws

Wethouder zegt jaarlijkse voortgangsrapportage Actieplan Geluid toe na vraag van Hart voor Oegstgeest

Inwoners van Oegstgeest ervaren geluidsoverlast. Heel Oegstgeest ervaart hinder van vliegtuigen op weg naar Schiphol. In grote delen is ook het verkeerslawaai van de A44 hoorbaar. Inwoners die aan drukke doorgaande 50 km wegen wonen worden geconfronteerd met lawaai van het steeds drukkere lokale verkeer.

Op 13 juni jl. heeft de Commissie Ruimte het Actieplan Geluid Oegstgeest 2024–2028 besproken. De gemeente moet eens in de vijf jaar het Actieplan geluid actualiseren. Het college van B&W maakt serieus werk van de aanpak van geluidsoverlast. Het Actieplan gaat over de maatregelen die de gemeente zelf kan nemen om geluidsoverlast voor de inwoners te beperken. Voor de A44 en Schiphol probeert Oegstgeest actief invloed uit te oefenen op de bestuursniveaus die erover gaan.

De gemeente zet vooral in op het aanbrengen van geluidsarm asfalt. De Warmonderweg en mogelijk ook het oostelijk deel van de Rijnzichtweg krijgen nog dit jaar nieuw geluidsarm asfalt krijgen. De Geversstraat is al in 2023 aangepakt. Hart voor Oegstgeest vraagt het college niet terughoudend te zijn met het nemen van meer maatregelen om de geluidsoverlast te beperken, zoals het verlagen van de maximumsnelheid en de handhaving op daarop. Wij hebben de wethouder gevraagd om de gemeenteraad jaarlijks over de voortgang van de uitvoering van het Actieplan te informeren. Dat heeft de wethouder toegezegd.

Ondertussen heeft de gemeente per enquête onderzocht in hoeverre inwoners daadwerkelijk last hebben van geluid. Uit het relatief grote aantal deelnemers (1382) is af te leiden dat geluidsoverlast een belangrijk thema is voor veel Oegstgeestenaren. Uit de enquête blijkt dat 66% van de respondenten last heeft van lawaai het vliegverkeer, 58% van de respondenten noemt het lawaai van het autoverkeer en 5% noemt motoren en scooters.

Het beperken van geluidsoverlast is een speerpunt voor Hart voor Oegstgeest.

Deel dit bericht